دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

اصرار بر برگزاری تمتع؛ تا کجا؟

جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴ ق.ظ

سوال است که وقتی سعودی، دست از توهین و بی‌احترامی و خوار شمردن ما برنداشته و قرار هم نیست بردارد، چرا رئیس سازمان حج و زیارت کشور چپ و راست مصاحبه می‌کند که ما در تلاشیم، آن‌ها نمی‌گذارند! ؟؟
حالا هم که مسئولین کم کم زمزمه‌های لغو تمتع امسال را بیان می‌کنند، سعودی‌ها با کمال وقاحت مصاحبه می‌کنند که ما می‌خواستیم، ایرانی‌ها راه نیامدند. و باز ما از این توهین‌ها آدم نمی‌شویم.
خلاصه‌ی عرض این که احتمالا در تعامل با سعودی مثل خیلی مسائل دیگر، خودمان 0-6 از خودمان عقبیم. عربستان تکلیفش را مشخص کرده که #ایران، #دشمن اول اوست. اما ما هنوز این را نفهمیدیم که عربستان دوست است یا دشمن؟

  • یادداشت آقای محمدی در مورد فرض دشمن شماره یک بودن ایران برای عربستان را بخوانید:‌ telegram.me/mahdi_mohammadi61/645
  • و یادداشتی دیگر از آقای سلطانی د یک حساب و کتاب ساده از حج رفتن یا نرفتن ما ایرانی‌ها:telegram.me/maktubat/841

برای راحتی دسترسی و مطالعه، هر دو مطلب را در ادامه درج می‌کنم.

تحلیل و گزارش ارائه شده در کانال آقای محمدی:

مقاله ای از اشپیگل که  گذاشتم، تحقیق مهمی است. این نوشته به خوبی روشن می کند که سعودی تصمیم خود را درباره شناسایی ایران به عنوان مهم ترین "دشمن" خود گرفته و در حال انجام مجموعه ای از برنامه ریزی ها برای "پیروزی در مقابل این دشمن" است. از این سو، یکی از مهم ترین پرسش ها در محیط امنیت ملی ایران اکنون این است که آیا ایران نیز یک تصمیم نهایی درباره دشمن دانستن عربستان اتخاذ کرده است؟ نشانه ای نیست که دولت مایل به یک تصمیم گیری نهایی در این باره باشد، بلکه برعکس ایده دولت روحانی بیشتر این است که وارد مذاکره و نهایتا نوعی شراکت با سعودی شود ولو اینکه این امر مستلزم تجدیدنظرهایی اساسی در برنامه منطقه ای ایران باشد.

دریافت
عنوان: جنگ سرد جهان اسلام
حجم: 165 کیلوبایت

و یادداشت آقای سلطانی:

آنطور که به نظر می رسد امسال حجاج ایرانی به حج اعزام نخواهند شد و من فکر می کنم چه اتفاقی از این بهتر؟

مذاکره میان وزارت حج عربستان سعودی و سازمان حج و زیارت ایران که از حدود ۲ ماه پیش در جریان بوده از حدود ۲۰ روز پیش متوقف شده است.

عربستان ۳ شرط برای اعزام حجاج ایرانی به سفر حج داشته که ایران "تا الان" این شروط را نپذیرفته است:

۱. اعزام حجاج جهت اخذ ویزا به کشور ثالث؛ ایران پیشنهاد صدور ویزا در سفارت سوئیس را مطرح کرده است که عربستان هنوز موافقت نکرده است.

۲. انتقال حجاج ایرانی با شرکت هواپیمایی غیر ایرانی به این کشور؛ عربستان به دلایل سیاسی ورود هواپیماهای ایرانی به آسمان عربستان را ممنوع کرده است. ایران این مسئله را رد کرده و گفته مطابق سال های قبل، ایران ایر ۵۰ درصد حجاج ایرانی را به عربستان انتقال خواهد داد. هنوز عربستان این شرط ایران را نپذیرفته است.

۳. عربستان به هیات ایرانی اعلام کرده که اسامی اعضای بعثه باید به آنها ارائه شود و تنها افرادی می‌توانند در قالب بعثه به حج بیایند که عربستانی‌ها با حضور آنها موافقت کنند.

ایران در جلسات، خواستار پیگیری و پرداخت فوری دیه کشته شدگان حادثه منا و سقوط جرثقیل در جده شده که هنوز پرداخت نشده است.

به آغاز حج، حدود ۶۰ روز زمان باقی مانده است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده، از زمان حصول توافق با عربستان، دستکم حدود ۲۵ روز-برای عقد قرارداد مسکن، تغذیه، حمل‌ونقل و احداث آشپزخانه و برای صدور ویزا برای کمیته‌های هماهنگ کننده حج ۲۰ روز زمان، نیاز دارند.

یعنی ایران برای انجام هماهنگی های لازم دستکم حدود ۵۰ روز زمان نیاز دارد. ایران می گوید با توجه به زمان اندک به حج و کارشکنی های عربستان به نظر نمی رسد امسال حجاج ایرانی به حج اعزام شوند.

رئیس سازمان حج گفته "فضا در عربستان علیه ایران بسیار فضای تندی است و روزی یک ساعت برنامه تلوزیونی در شبکه‌های عربستانی تولید می‌شود و با این بمباران تبلیغاتی، امسال بعید است که یک روحانی ما ملبس، بتواند وارد فرودگاه شود."

سال گذشته صدرا محقق، گزارش خوبی از درآمدی که از حجاج ایرانی نصیب عربستان می شود، نوشت. بر اساس این گزارش از درآمد ۳۰ میلیارد دلاری عربستان از حج عمره و تمتع در سال، ۱ میلیارد دلار را حجاج ایرانی به این کشور می برند. http://bit.ly/1TIa35h

آیا در این شرایط، ماندن ۱ میلیارد دلار در ایران، به نفع اقتصاد کشور نیست؟

۱ میلیارد دلاری که به جیب آل سعود می رود و اسلحه می شود دست "سلفی-جهادی"ها در سوریه و بمب می شود سر غیرنظامیان یمن...
و امیدوارم ایران برای اعزام حجاج به عربستان، تن به خفت شروط بالا، آنهم تنها برای باز نگه داشتن بعثه و قرائت بیانیه های آتشین در مراسم سیاسی برائت از مشرکین، ندهد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴ ق.ظ
  • محمدحسین خانی

برای این مطلب نظر یا یادداشتی بگذارید  (۱)

راه تعامل برای نابود کردن سیستم عربستان و کاستن از تنش و عدم استهلاک توان کشور و در نهایت به حاشیه راندن عربستان از طریق همسو کردن قدرت های کجهانی بهتر جواب میدهد. باید در کنار تظاهر به دوستی با عربستان اجازه ندهیم توانش را در جهت ایجاد جو منفی بر علیه ایران به کار گیرد از طرف دیگر خودمان در تعامل با قدرتهای جهانی توازن منطقه ای را به سمت ایران برگردانیم!
ارزش ایران برای کشورهای غربی و دقرتهای جهانی بسیار بیشتر از عربستان است هم از نظر پتانسیل فرهنگی هم از نظر پاتانسیل نقش آفرینی و قدرت اثر . به قول شاعر دل و جانم به تو مشغول و نظر بر چپ و راست تا ندانند حریفان که تو منظور منی! خود کشورهای غربی هم متمایل به سمت ایران هستند و ای بسا بها دادن به رقبای ایران برای تحریک ایران به همکاری است!
پاسخ:
خب، حرف شما درست است.
البته که آن چه که شما اشاره کرده‌اید بسیار کلان‌تر از حج است. به راهبرد کلی سیاست کشور بر می‌گردد.

با فرض درستی حرف شما(که هست)، آیا باید برای حج تمتع که هرچقدر هم واجب است،‌ جلوی سعودی گردن کج کرد؟؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">