دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

دانش‌جوی حرف‌دار

آن‌چه می‌فهمم، می‌نویسم

ایستگاه تفکر

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱ ب.ظ

تعطیلات بین دو نیم‌سال، فرصت بسیار مناسبی برای ارزشیابی و نگاه به گذشته و برنامه‌ریزی و نگاه به آینده است. پس اگر در تعطیلات به سر می‌برید  یا تعطیلات را پیش رو دارید، به فکر این کار باشید.

ترم اول دانشگاه و کلاس مهارت‌های تحصیلی استاد گرانقدرم، آقای دکتر ناجی جزء معدود کلاس‌های واقعا مفید دانشگاه تا الآن بوده‌است. در جلساتی موضوعات مربوط به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در راستای هدف بحث شد که تا به امروز از آن بحث‌ها بهره‌ها زیادی برده‌ام. در ادامه ترکیبی از آن‌ چه که در آن کلاس‌های شیرین بحث شد به همراه برخی از مطالعات و تجربیات را می‌نویسم. هم برای خودم هم برای شما(اگر مفید باشد!)

فعلا هدف و موارد مربوط به هدف:

1-     هدف نهایی:

هدف نهایی(Golden Goal) خود را مشخص کنید. این کار نیاز به ذهنی باز و وقتی آزاد دارد. اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، حتما یکی دو روز را فقط به این کار اختصاص دهید. سعی کنید در این یکی دو روز کمترین تعامل با اطرافیان را داشته‌باشید و فقط به این موضوع فکر کنید. دست به قلم هم فکر کنید. مشخص شدن هدف نهایی آن‌قدر زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ارزش داشته‌باشد چند روزی به هیچ کاری به جز این نپردازید.

 

و اما ویژگی‌های هدف:

  • هدفتان را واقعی و به دور از رویاپردازی انتخاب کنید:

لازمه‌ی این مورد، شناخت درست توانایی‌ها و امکانات در دسترس یا قابل کسب است. حتما نسبت هدف نهایی‌تان را با توانایی‌ها و امکانات خود مقایسه کنید. این کار نیاز به توضیح مفصلی دارد که لازم است با مشاور مدرسه یا دانشگاه خود صحبت کنید.

  • تعریف هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت در طول هدف نهایی:

مثال: هدف بلند مدت شما می‌تواند رسیده به وضعیت مطلوب پس از اتمام تحصیلات آکادمیک باشد. اهداف کوتاه مدت در این راستا هم، اهداف شما در پایان هر ترم خواهدبود. پس اکنون که در آغاز ترم جدیدی قرار داریم، حتما با رعایت همه نکات، برای ترم پیش روی خود برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام دهید.

به همین نسبت، هدف نهایی شما هم باید به اهداف کوتاه و بلند مدت تقسیم شود تا هم قابل برنامه‌ریزی باشد و هم قابل ارزیابی.

 

2-     برنامه ریزی انعطاف پذیر:

این مورد برای عالم دانش‌جویی بسیار الزامی است. حتما وقت‌هایی را برای جبران کارهای عقب مانده(به هر دلیلی) اختصاص دهید. و الا با فرسایش، ناامیدی و خستگی روبرو خواهیدشد.

 

3-     ارزیابی‌های منظم:

با مشورت افراد مؤفق و صاحب‌نظران، حتما این کار را انجام دهیم. نقاط قوت خود را تقویت کنید و نقاط ضعف را برطرف نمایید.

مثال: بنده از اساتیدی که تعامل زیادی با آن‌ها دارم، درخواست کرده‌ام که نقاط ضعف و قوت بنده را بگویند. سپس موارد دریافت شده را در برنامه‌ریزی و اهداف ترم قبل بررسی خواهم‌کرد. خروجی این کارها، باعث بهبود شرایط ترم‌های بعد خواهدبود.

 

4-     دزد وقت: مراقبشان باشید. اگر واقعا کار دارید، به درخواست‌های بسیاری که برای تفریح و گعده و ... می‌رسد، جواب رد دهید. فکرهای بیجا را هم جایی بنویسید و در وقت دیگری به آن‌ها بپردازید. به هر حال، مراقب دسیسه‌های دشمن باشید!

 

5-     بی‌نظمی‌های بانظم:

 

حتما زمان‌هایی را برای بی‌نظمی در نظر بگیرید، هیچ برنامه‌ای تنظیم نکنید. صبر کنید ببینید چه می‌شود!! این اوقات، انرژی زیادی برای ادامه‌ی مسیر دریافت می‌کنم.

 

6-     توجه به علایق:

حتما چیزهایی را که علاقه دارید در برنامه خود قرار دهید. اگر شما دانش‌جوی علوم‌سیاسی هستید، ولی به محیط‌‌زیست هم علاقه‌دارید، وقتی را(البته خیلی کم) به آن اختصاص دهید.

 

7-     ورزش:

حتما ورزش کنید. حالا هر مدلی و هر نوعی و هرقدر. (اینجا قضیه‌ی بمیر و بدم است!)

گمان می‌کنم نیاز نیست درباره اثرات ورزش بنویسم.

 

پ.ن: احتمالا از این بعد بیشتر از تجربیات عالم دانشجویی بنویسم تا برای خودم بماند و دانسته‌ها قدری منظم‌تر شوند. در این راه، نیازمند راهنمایی‌های شما هستم.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱ ب.ظ
  • محمدحسین خانی

برای این مطلب نظر یا یادداشتی بگذارید  (۲)

سلام 
می تونی پاور پوینت کلاس رو هم بذاری تا بقیه استفاده کنن.
پاسخ:
سلام
پیشنهاد خوبیه!
می‌گردم اگر داشتم، در پست‌های بعدی خواهم گذاشت.
اگر داری بفرست
  • علیرضا مهدویان
  • فرض کن هدفمون  رو انتخاب کردیم حالا وسیلشو چکار کنیم؟
    ما با اینکه اینهمه تو دانشگاه اندیشه خوندیم آخرش نفهمیدیم هدف وسیله رو توجیه میکنه یا نه!!

    پاسخ:
    خب، هدف که وسیله را توجیه نمی‌کنه
    وسیلش را فراهم کنید.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">